Wednesday, May 5, 2010

Jangan bersedih...selagi kita beriman kepada Allah Ta'ala...


Assalamualaikum...

Mudah-mudahan kita semua beroleh keberkatan di pagi Jumaat yang sungguh mulia ini...( saidul ayyam )- penghulu sekelian hari.

Teman-teman yang diksihi fillah,
Air mata sinonim dengan kesedihan, kepiluan, kemarahan dan sebagainya. Namun, apabila kita mengatakan seseorang itu sedih, sudah pasti kita akan menggambarkan dirinya akan bergenang dengan air mata ataupun menangis. Itu adalah fitrah semulajadi manusia. Mungkin dengan tangisan itu akan meleraikan kesemua kesulitan, kepedihan, kemarahan, atau dengan tangisan juga menggambarkan epilog keinsafan seorang hamba.

Junjungan besar nabi kita juga punya rasa sedih. Baginda, seperti manusia biasa, miliki rasa kesedihan dan kepiluan itu apabila diuji dengan kewafatan isteri nan tercinta, Saidatina Khadijah Binti Khuwailid, yang selama ini menjadi pendokong dan tulang belakang perjuangan baginda. Malah baginda juga bersedih, apabila bapa saudaranya, Abi Thalib yang dikasihi meninggal dunia. Namun bagaimana kita semua menerima kesedihan itu? Adakah kita akan menyalahkan takdir atau diri sendiri atau orang lain sehingga bertahun-tahun lamanya?

" La, tahzan...innallah ma'ana" tidak salah kita bersedih, kerana kesedihan itu juga anugerah dari Allah. Mungkin daripada kesedihan itu merapatkan lagi hubungan kita bersamaNYA. Menghalusi sifat kehambaan dan rububiyah dalam diri kita. Ingat wahai teman, setiap ujian yang melanda ke atas hambanya sudah dihitung tahap kemampuan fizikal dan mental hambanya. Justeru itu jika kita lihat, setiap hambanya akak diuji dengan pelbagai ujian/dugaan yang berbeza. Allah bukanlah kejam, malam dia bersifat Al-Hakim, maha mengetahui setiap kekuatan hambanya........Terimalah setiap kesedihan, ujian itu dengan hati yang redho, mulus dan tulus. Janganlah bersedih, selagi kita beriman kepada Allah......kerana setiap tangisan itu akan dinilai, alangkah indahnya, andai airmata yang menitis itu kerana mengharapkan keampunanNYA serta keredhoaanNya, bukan tangisan keduniaan semata-mata....

Wallahu a'lam.

No comments:

Disini, kita bertemu...menjalin ukhuwah keranaNYA......